RECENZE: Jediný den - Martin Baltscheit

• autor: Martin Baltscheit, Wiebke Rauers
  • žánr: dobrodružné, pro děti a mládež, pohádky
  • rok vydání: 07/2017
  • nakladatelství: CPress
  • počet stran: 101
     Nenechte se zmást dětskou jednoduchostí obálky, neočekávejte jednoduchý příběh beze smyslu. Jeden den je totiž kniha, která ve vás rozhodně jednoduchost v mnoha směrech nevzbudí.

Když jsem se svým synem (8) do čtení této knihy pouštěla, přistupovala jsem k ní jako k jedné z mnoha dětských pohádkových knížek. Velké překvapení přišlo velmi brzy, hned po přečtení několika odstavců. Nebudu vám lhát, došlo k maličkému zklamání, které vám velmi brzy vysvětlím.

V první řadě je asi nejdůležitější napsat, že autor nám na svých stránkách pohádkové knihy přináší příběh o smrti. Ale je nutné dodat, že v tak trochu jiné podobě, přikrášlené, ale nikoli nadsazené. Sice je hlavním tématem této knihy právě smrt, ale velmi důležitými prvky celého příběhu je také přátelství, pochopení, důvěra a také život a jeho dokonalé naplnění.

Představte si, že máte jen jeden jediný den, jak byste ho chtěli strávit? Naši dva zvířecí kamarádi lišák a divočák vedou na začátku knihy velmi důležitou debatu o tom, zda si všímat zámotku, ze kterého se co nevidět vylíhne malá muška jepice. Oba už ví, co bude následovat a tak si chtějí ušetřit starosti i oči pro pláč. Jenže všechno dopadne úplně jinak a malá muška je na světě. Krásná, veselá a živá. Ani jeden jí nechce říct, co ji na konci jejího jediného dne čeká a už vůbec ne to, že má jen jeden jediný den. Ale všechno se nakonec zamotá tak, že umírajícím se stává lišák a tak se všichni tři rozhodnou, že by si lišák jeho poslední den života měl řádně užít. Malá muška v nevědomí proto organizuje a plánuje ten nejlepší, jediný a poslední den  na světě. Dobrodružství začíná, musíme toho hodně stihnout.
Usíná naše muška malá v paprsků záři slunečních,
křidélka už si poskládala, nožky má čisté jako sníh.
Maminky náruč kolébala tu její měkkou, teplou růž,
tak spinkej, naše muško malá, spi děťátko, spi už.

Tak a právě v této části mé recenze se dostaneme k tomu malému zklamání. Ani nevíte, jak moc je mi líto, že musím mít výtky k dětské knize. Hodnotím ji čtyřmi hvězdičkami a to jen proto, že je mi líto jí dát pouze tři, je to přeci dětská kniha...

Moje hodnocení berte pouze jako osobní pocity a dojmy. Ne, tato kniha mě ani synovi vůbec nesedla a nemůže za to samotný příběh, ale jeho podání. Text je natolik krkolomně a složitě psaný, že jsem při hlasitém čtení velmi často škobrtala a musím říci, že i přesto, že jsem si hrála s intonací a důrazem hlasu, tak můj syn to jen stěží vnímal a velmi často ztrácel pozornost i přehled. Domnívám se, že díky stylu psaní je kniha vhodná spíše pro starší čtenáře, ale i tak...mě osobně se to vůbec nelíbilo. Sice v příběhu nechyběly pokusy o vtip a krásná slova, ale nepomohlo to ke skvělému finálnímu dojmu.

Je mi to opravdu líto. Ani nevíte jak. Pointa příběhu je totiž skvostná, byla by to velmi pěkná kniha, která dětem vysvětlí důležitou věc a pohled na ní. Ale po přečtení jsem si oddechla já i můj syn, že už to máme za sebou. Sice mi na konci knihy vyhrkly slzy do očí, ale to jen díky krásné básničce, která alespoň trochu dávala smysl a dojemně se v pár řádcích řeklo snad více, než v celé knize.

Podle mého názoru je kniha pro malé děti nesrozumitelná, těžká a přeplácaná zbytečnými slovy. Občas se v ní objevovalo dost slangových výrazů či anglických výrazů, ale proč? Když je dítě nezná, těžko pochopí smysl v celé větě. Nehledě na některé opravdu těžké výrazové prostředky, které menší děti vůbec neznají. Ano, kniha je řazena do kategorie pro děti a mládež, takže si za to možná můžeme sami, ale obávám se, že i kdyby bylo synovi více let, tak ji neocení. Je to opravdu škoda, protože příběh by mohl v jiném podání dávat krásný smysl.

Zpracování celé knihy je ale opravdu povedené, hezký a příjemný font i ilustrace - těch by ale mohlo být klidně i víc. Asi záleží na jednotlivci, takže vám knihu mohu doporučit. Třeba jsme jen my tou jedinou výjimkou. Pokud tedy toužíte po dětské knize, která dokáže dětem podat smysl života a smrti, pak se po knize určitě podívejte. Jisto jistě jde o jedinečný kousek z žánru dětské literatury.
Hodnocení: 61%

K tomu být šťastný, není třeba mnoho času.

Kamarádi divočák s lišákem zažijí vylíhnutí okouzlující mušky jepice, která je tak líbezná, že je těžké ji nemilovat. Jenže jako každá jepice má na život jen jeden jediný den. Hodní přátelé ji tu hroznou věc nedokážou říct, a tak jí namluví, že tím, kdo má brzy odejít, je lišák.
Líbezné mušce je ihned jasné, co je třeba udělat. V tom případě se do toho jediného dne musí vejít celý život a veškeré jeho štěstí.

Laskavý příběh pro děti a rodiče o přátelství, ztrátě a nezkrotné síle života.